De school is vlakbij het huis van Adama’s moeder dus we gaan te voet. Het is benauwd: gisteren is de eerste regen gevallen en het is bewolkt vandaag. Ik moet mijn looptempo aanpassen want het zweet gutst over mijn rug.

Aangekomen bij de school, worden we hartelijk ontvangen door de lerares. Het is een kleine kleuterschool eschool-farafenni-1n de kinderen zijn buiten aan het spelen. De school is een oud gebouw met scheuren in de muren. Het dak lijkt in orde, maar aan de zijkanten komt het water in het regenseizoen makkelijk naar binnen. De kinderen krijgen les al zittend op houten bankjes en het lokaal is muf en vochtig van de regen van gisteren. Wat is de hulp in het binnenland toch hard nodig. Hier zijn weinig sponsoren en men is afhankelijk van overheidsgeld, wat er amper is.school-farafenni-2

De lerares laat mij een puzzel zien uit de doos met speelgoed die Adama hier heeft gebracht. De kinderen vinden de puzzel geweldig en hebben er al vele uurtjes mee doorgebracht. Ik vraag of ik samen met de kinderen de puzzel kan maken en dat mag. Rond de lage tafel buiten worden stoelen gezet en de puzzelstukjes worden op tafel gelegd. Het is een puzzel van 1000 stukjes, die zal niet afkomen vandaag! De kinderen beginnen gelijk en zijn muisstil van concentratie. De stukjes passen lang niet altijd maar worden passend gemaakt. De lerares complimenteert de kinderen: “I see you are trying hard”. Als ik goed kijk naar wat de kinderen doen, dan blijkt dat zij van de puzzelstukjes een figuur maken. Een huis, een hond, een vliegtuig. Wat ontzettend grappig en bijzonder is dit zeg, zo kan je met een volwassen puzzel toch hele leuke dingen met kinderen doen.puzzelen-school
We puzzelen nog een tijdje en zelfs als Adama de kinderen een koekje geeft, blijven ze in opperste concentratie door puzzelen. Heel erg leuk en mooi om te zien!
We bedanken de lerares en nemen afscheid van de kinderen. Wat is hier hard hulp nodig en waar te beginnen? Ook deze school kan haar leraressen niet betalen en er is onvoldoende lesmateriaal. En dan nog de staat van het schoolgebouw! De kwaliteit van het onderwijs is niet hoog, maar het is onderwijs en dat verdient elk kind en dat heeft elk kind nodig!

Als we teruglopen, is de lucht bezaaid met vliegen. Elk jaar na de 1e regen komen de vliegen massaal tevoorschijn in het binnenland. Met een zwerm vliegen ziet alles er nog armoediger uit, ik word er treurig van na het zien van de problemen van de school. Mijn motivatie om goede en duurzame projecten te blijven zoeken wordt met de dag groter. Maar als door de zwerm vliegen weer een groepje kinderen lachend en zingend en “toubab” roepend voorbij komt, dan is mijn brede glimlach weer snel terug!