We blijven in Farafenni vandaag zodat de auto gemaakt kan worden. Morgen gaan we weer terug naar Kololi, ik heb nog een week in Gambia en nog genoeg te doen!
school-farafenni-1Ik wil graag de school bezoeken waar ik de vorige keer ook ben geweest. Het is een klein schooltje en voor onze begrippen geen school te noemen. Er is 1 klaslokaal, de kinderen zitten op oude houten schoolbankjes en hebben weinig tot geen lesmateriaal tot hun beschikking. Het is meer dagopvang voor de kinderen dan dat het een school te noemen is. De lerares doet ontzettend haar best, maar het is moeilijk lesgeven en de kinderen wat bij te brengen onder deze omstandigheden. Ik wil graag wat zelfgemaakte spelletjes brengen zodat de kinderen wat anders te doen hebben en spelenderwijs leren.

Mijn liefste vrienden hebben rondom Kerst wat extra geld verdiend en een deel aan mij meegegeven om te besteden aan mensen die het hard nodig hebben. Ik heb al wat zakken rijst kunnen kopen voor verschillende families en wil het laatste geld besteden aan sinaasappels voor de kinderen op deze school. Kinderen kunnen altijd extra vitamines gebruiken en ik doe dat liever dan lolly’s of snoepjes uitdelen.
Met sinaasappels en spelletjes lopen we dus het terrein van het schooltje binnen. De kinderen zijn buiten, het is binnen te benauwd en warm. De lerares herkent mij van het vorige bezoek en ook hier weer een warm welkom. We praten wat over de kinderen en hoe het gaat op de school. Ik vertel dat ik samen met een vriendin spelletjes heb gemaakt en dat deze kinderen onze inspiratie zijn geweest. Bij mijn vorige bezoek heb ik samen met de kinderen een puzzel gemaakt die gedoneerd was aan de school. In plaats van de puzzelstukjes in elkaar passen tot de puzzel klaar is, maakten zij figuren van de puzzelstukjes. Ze maakten een huis, een vliegtuig, een boom, het was echt erg leuk om te zien hoe creatief de kinderen met de puzzel omgingen. Dat heeft Simone en mij de inspiratie gegeven spelletjes te maken voor de kinderen zodat zij spelenderwijs hun creativiteit kunnen ontwikkelen.

spelletjes-1 spelletjes-2De lerares is trots dat “haar” kinderen ons hebben geïnspireerd en ze is erg benieuwd naar de spelletjes die we hebben gemaakt. De kinderen gaan aan de tafel zitten en ik leg een spelletje op tafel. De lerares legt uit wat de bedoeling is en de kinderen gaan aan de slag. Ze zijn opperst geconcentreerd, ik zie hele serieuze gezichtjes aan de tafel. Het zijn kleuren die bij elkaar gezocht moeten worden en als iemand de 2e kleur heeft gevonden, wordt er hard geklapt door iedereen. De lerares wijst degene die aan de beurt is aan en de kinderen wachten allemaal netjes op hun beurt. Hartstikke leuk dit, tot nu toe worden de spelletjes echt goed ontvangen!

Ik heb Simone al meerdere filmpjes en foto’s doorgestuurd van de kinderen en de spelletjes en zij is in Nederland alweer druk bezig met nieuwe spelletjes bedenken. We hopen hiermee meer mensen te inspireren: het is leuk, het is goed voor de ontwikkeling van de kinderen, het is relatief eenvoudig te maken en heel makkelijk mee te nemen naar Gambia.
Zelfs die avond, als ik een bezoek breng bij de King of the Lamin’s, zijn de spelletjes een succes. Onder de sterrenhemel, met een zaklamp, op de oneffen grond van de family compound waar de King of the Lamin’s woont, speel ik een spelletje memorie met wat kinderen. Ze zijn allemaal hartstikke fanatiek en blijven doorspelen tot het echt tijd is om naar bed te gaan. Heerlijk om te zien dat dit een succes is!

spelletje-lamin2 spelletje-lamin1 spelletje-lamin3 spelletje-lamin