Wil je jouw ervaring delen? Heel graag!

5 Reacties

1. Simone Kol

In April 2017 voor de eerste keer als alleen reizende vrouw een vakantie naar The Gambia geboekt. Vooraf via fb in contact gekomen met Maaike en m’n interesse voor het boeken van een trip via Gambia Experience was gewekt. De communicatie over de trip verliep makkelijk en duidelijk!
    Met Adama ben ik naar Paradise beach en Tanji geweest. Wat een super ervaring! Onderweg gaf Adama nog veel info over The Gambia, erg leuk! Hij gaf me de tijd te genieten op ’t strand en gaf me een leuke tour bij Tanji. Het was mij duidelijk: Adama is echt een fijne gids!
    Eind december weer een trip naar The Gambia gemaakt en 1 ding stond vast, ik wilde meer zien van het land, en na mijn positieve ervaring met Adama als gids was de keus om weer trips te boeken via Gambia Experience snel gemaakt. Ik besloot om Kerst te vieren in Abca’s Creek Lodge, Adama heeft me gebracht en na Kerst opgehaald, om mij vervolgens naar Boboi Lodge in Kartong te brengen. Beide fijne accomodaties, maar totaal andere omgeving. Begin januari ook nog een trip gemaakt naar Makasutu, wow een must see!
    In april 2018 wederom naar The Gambia, ik wilde nog meer zien van dit mooie landje!
    Dit keer met Adama naar James Island geweest, had hier veel over gehoord en wilde hier echt naar toe. Ik wilde natuurlijk graag eens de ferry experience ervaren, nou en een experience was het! James Island is een must visit, erg aangrijpende trip. Ook nog een ochtendje The Gambia op de fiets verkend, wel even een andere ervaring dan fietsen in Nederland, maar toch leuk! en Adama lette goed op en nam me echt mee naar wegen welke goed begaanbaar waren en waar het niet al te druk was. Kubuneh heb ik in april 2018 ook bezocht, leuk dorpje, waar de kinderen t oprecht leuk vinden dat je langs komt! Als mooie afsluiting van m’n vakantie een bezoekje gebracht aan Wellingara school en de kookworkshop gedaan. Beide super ervaringen. Leuk om eens een school te zien, en zoveel blije kids. Het koken was een ware experience, respect voor de vrouwen hoe zij dit dag in dag uit doen op voor ons relatief primitieve wijze!
    Eind december 2018 wederom terug in The Gambia ( Kerst en oud en nieuw vieren in de warmte was mij in 2017 wel bevallen ;)) Dit keer stond het project van Stichting Care for Natural op m’n programma. Mijn interesse was gewekt bij het zien van de website van deze stichting! Wat een goed werk doen zij, ik wilde dit graag eens zien. De trip ernaar toe was al leuk en eenmaal in Mariama Kunda een interessante rondleiding door het brandwondencentrum en langs de Aloe Vera plantage gehad!
    Erg leuk dat er nu weer nieuwe trips zijn toegevoegd op de site! Ik verheug me al op het doen van nog meer trips via Gambia Experience en kan het iedereen aanbevelen!

2. Sam en Elke

Vorige week hadden we als koppel onze eerste ervaring van Gambia. We kwamen vooraf in contact met Maaike om tours te boeken. De communicatie verliep zeer vlot, ze gaf veel informatie en beantwoordde zonder problemen alle vragen die we hadden.

Eens in Gambia, merkten we direct dat het goed was. We hebben 2 tours gedaan via Gambia Experience en hier hebben we vooral de natuur van Gambia gezien. 1ste tour was Makasutu culture forest + Tanji. 2de tour was Farasutu + Pirang bird watching. Chauffeur Adama is een zeer betrouwbare chauffeur, een rustig iemand. Hij laat je de lokale plekjes zien (die je met grote touroperators niet te zien krijgt). Adama gaf tijdens de rit informatie over Gambia en liet ons ook lekkere lokale producten uit Gambia proeven. Hij gaf ons de nodige tijd om alles rustig te ontdekken, geen haast. Hij babbelde niet heel de tijd, dat vonden we eigenlijk heel fijn. Bij onze 2de tour was er nog een onverwachte wending toen we in de buurt van Baobab Island kwamen. We hebben daar samen met nog een andere gids en 2 touristen een boottocht gedaan die ze nog maar net hadden ontdekt, zelfs Adama kende hem niet. Dat was echt top, nog nooit zulk prachtig boottochtje gedaan! Daar hebben we krokodillen in het wild gezien en veel prachtige exotische vogels. Voor dit laatste was er zeker geen verplichting, Adama gaf hier zelf aan dat hij het lastig vond want dat dit niet voorzien was. We hebben hier zelf beslist dit nog toe te voegen aan onze trip, Adama onderhandelde dan een goede prijs.

Beide tours zijn een aanrader voor wie van de natuur houdt met ook wat cultuur tussen (tanji). Op stap gaan met locals is top, je steunt daarmee de lokale bevolking en je ziet en beleeft veel meer! Tours boeken met Gambia Experience is echt 200% een aanrader, als wij nog teruggaan naar Gambia dan boeken we zeker hier terug!

3. mignon

De week na kerst 2018 naar Gambia geweest. Via internet kwam ik in contact met Maaike. Voor haar is echt geen vraag te veel. Ze vindt het superbelangrijk dat jij een top vakantie in Gambia beleeft en daar doet ze ook alles voor. Met Adama heb ik de toer, die mijn reisorganisatie Avontuur in Zuid Gambia noemt. Tja, het is vakantie dus een school bezoeken kan niet en ik had, omdat ik niet drink, ook geen interesse in de palmwijn en dat is één van de voordelen van een privé toer. Adama heeft er een hele leuke toer van gemaakt en aan het eind van de dag bracht hij me vol impressies terug naar het hotel.
    Helaas had hij al een boeking voor de andere trip die ik wilde maken, volgens mijn reisorganisatie Roots, een dag terug in de tijd. Abdou kwam mij dit keer halen. Ook weer een super avontuur waarbij alles heel goed verzorgd was.
    Het voordeel van op deze manier je excursies boeken is dat je niet afhankelijk bent van het programma en de groep met wie je gaat. Of je nu alleen gaat (zoals ik en ik heb me geen moment onveilig gevoeld) of met de familie: er is van alles mogelijk, de auto’s zijn goed (de wegen minder, maar dat is deel van het avontuur en je hebt gelijk een gratis massage) en i.p.v. dat het geld naar de grote reisorganisaties gaat, gaat het nu naar de mensen zelf. Gewoon doen, dus!!

4. Linda en edwin

Afgelopen jaar zijn wij 2 keer in Gambia geweest. De eerste trip was in mei/juni, zeg maar het naseizoen. In de voorbereiding op onze eerste Gambia reis kwamen we al snel terecht bij Gambia Experience. We waren door Maaike in diverse mails en telefoontjes voorbereid op een totaal andere cultuur, maar dat het zo anders zou zijn…… Gelukkig maakten we de eerste middag al kennis met Adama. Er was gelijk een klik. Adama is rustig en betrouwbaar. Hij dringt zich niet op. Tijdens alle trips gemerkt dat hij ons de rust en de ruimte gaf om van zijn land te genieten. Hij is flexibel, het dagschema kan zonder enig probleem onderweg worden aangepast. Dit is voor ons een absolute plus op de door de touroperators aangeboden trips. Ook de prijzen die Adama rekent liggen ver onder de prijzen die de reisorganisaties rekenen. Snel afspraken gemaakt voor een eerste dag met hem, Serekunda Market en Wealigara School.
    De markt, als eerste indruk van Gambia, was onbeschrijfelijk, zo compleet anders als thuis. Het verkeer onderweg, hoe bizar was dat…. Adama was bij ons en we konden daardoor eigenlijk in alle rust rondkijken. En dan de school, voor ons schokkend en aan de andere kant verrassend hoe kinderen en leerkrachten er ondanks de zeer beperkte middelen samen het beste van maken. Kinderen die eigenlijk met nagenoeg niets toch plezier met elkaar hebben. Rondrijdend met Adama in de buurt van de school zie je hoe hard het bestaan daar is. Helaas was het hoofd van de school niet aanwezig, daarom beloofd voor het einde van de vakantie nog een keer terug te komen.
    De tweede trip James Island, was wat ons betreft het hoogtepunt van onze eerste reis. Zelf helemaal niets hoeven te regelen, dat werd allemaal door Adama gedaan. Vroeg vertrokken en wederom de dagelijkse chaos in het verkeer. De overtocht met de ferry naar Barra, 2,5 uur wachten omdat er eerst getankt moest worden, de bonte stoet van auto’s, goederen en mensen op de boot. Aan de overkant kennis gemaakt met Steve, een vriend van Adama. Steve spreekt een beetje Nederlands, hij is deze dag onze chauffeur omdat Adama zijn auto in Banjul heeft laten staan. Reden hiervoor is dat het nooit zeker is of je dezelfde dag met de auto terug kunt. Als voetganger kan dat wel altijd. De rit naar James Island en terug. Wat ongelofelijk veel plezier hebben we gehad tijdens de rit. Marco Borsato en Kensington op de radio! Cashewnoten, na de uitleg van Adama snappen we waarom ze zo duur zijn. Dorpjes onderweg, heel veel zand en armoede, maar ook tekenen van vooruitgang. Men was uitgebreid bezig met de aanleg van elektriciteit.
    Als toetje ‘s-avonds met Adama en zijn broer naar een voetbalwedstrijd geweest. Gambia – Marokko. Ook hier werd weer alles door Adama geregeld. Volgens mij was ik de enige Toubab supporter voor Gambia in het stadion. Daardoor won Gambia dan natuurlijk ook met 1-0. Wat een feest en wat een lol!!
    Derde trip. Makasutu National Park. Leuke trip, rondvaart, wandeling, “Voodoo waarzegger” waar Adama heel hard om moest lachen, Baboons die alles afbreken. Een prima lunch met verrukkelijk gele pepers…. Op de terugweg Tanji Fishmarket bezocht, je weet niet wat je ziet. Uitgebreid rondgekeken, gedroogde en gerookte vis geproefd. Helemaal niet slecht!
    Vierde trip; Vissen met de broeders Sang. Adama durfde niet mee, ondanks dat er 20 zwemvesten voor hem klaarlagen…. Linda vangt een Barracuda!!! Daarna krokodillen aaien.
    Adama vraagt ons aan het einde van deze dag om de volgende ochtend nog een keer met hem mee te gaan naar Wealigara School. Met Adama afgesproken dat, wanneer we wat gaan bijdragen, dit ten goede moet komen aan de hele gemeenschap. We zullen geen cash geld gaan geven. Uiteindelijk besloten om de waterpomp te laten repareren. Adama regelt de technische mannen. Vaste prijs afgesproken. Voorwaarde is wel dat we de pomp de volgende dag, voor ons vertrek, zullen laten installeren en werkend zullen achterlaten. De laatste dag. Samen met Adama de nodige spullen bij de lokale Gamma gekocht. Voor Adama is het heel belangrijk om alle spullen bij de lokale ondernemers te kopen. Zo worden zij er ook beter van. Daarna naar school. In een goed uur is het gefikst. De pomp werkt en omdat de bron een jaar lang niet is gebruikt wordt de eerste 1000 liter water opgepompt zonder te gebruiken. Dit om het gevaar van bacteriële besmettingen te voorkomen. In Gambia wordt niets zomaar weggegooid/verspild zegt Adama en dus ook het opgepompte water niet, dit werd door de “schoonmaak moeders” gebruikt om de toiletten na een jaar weer eens goed schoon te maken. In de avond afscheid genomen van Adama. We zien hem (Ramadan) voor de eerste keer wat drinken en een sigaret roken. Afspraken gemaakt en de linkerhand geschud, we zien elkaar zeker terug.

Na ons vertrek hebben we via WhatsApp wekelijks contact gehouden met Adama en in november 2018 hebben we onze belofte aan hem ingelost. Hij haalde ons op van het vliegveld. Het was gelijk weer vertrouwd. Samen met hem hebben we weer een aantal prachtige tochten gemaakt. Erg leuk vonden we de keren dat we ‘s-avonds samen met Adama bij de locals hebben gegeten. Hartstikke lekker en goedkoop. Adama weet de lokale eetgelegenheden waar je als Toubab prima kunt eten, dat zijn de lokale eettentjes waar hij zelf ook regelmatig komt. Wij hebben dit samen met hem diverse keren gedaan. Echt een aanrader.
    We hebben rondgekeken op de Albert market in Banjul. Deze markt is wat rustiger dan die van Serekunda. Samen met Adama is dit veilig en goed te doen. Doordat je met Adama bent krijg je gemakkelijk contact met de mensen. Adama helpt je bij het doen van je eerste bod, maar laat je dan zelf verder bieden. Met een simpele hoofdknik laat hij weten of de prijs acceptabel is.
    Ook nu weer gevist en een Barracuda gevangen. Heerlijk zo’n halve dag op een bootje een paar honderd meter uit de kust.
    We hebben samen met Adama Abca’s Creek Lodge bezocht en er geslapen. Een aanrader als je van rust en natuur houdt. Met een gids een uitgebreide wandeling door de mooie natuur gemaakt en s avonds prima gegeten. De volgende dag gevist op de rivier. Lekker primitief zonder hengel maar met een vissnoertje om de vinger.
    Het eerste hoogtepunt op deze reis was de trip naar Paradise Beach, samen met Adama en zijn Kids. Hij had hiervoor speciaal een open 4-weel drive met chauffeur geregeld! Onderweg staat Adama achterin te schreeuwen naar iedereen die het wil horen: “Goodbye, Adama is on Holliday”. Dezelfde dag naar de veemarkt en de Craft Market in Brikama geweest. Op de Craft Market kun je uitgebreid zijn hoe er ambachtelijk met de hand de mooiste dingen van hout worden gemaakt.
    Adama heeft ons een dag naar Cape Point gebracht. Leuke rit over de Kotu Bridge. Lekker geluierd en gegeten. Tijdens deze dag uitgebreid met Adama kunnen praten over de wat serieuzere dingen in het leven. Als je van rust houdt moet je daar zeker en keer naar toe!
    Tijdens deze reis was voor ons het 2e hoogtepunt de kookworkshop in de compound. Adama had geregeld dat we daar een dag mochten meehelpen. Eerst samen naar de lokale markt om de inkopen te doen voor Chicken Jassa. De vrouwen gaan vervolgens koken. De mannen trekken zich terug en drinken thee. Mooi om te zien hoe dat wordt klaargemaakt. Op mijn vraag waarom mannen niet meehelpen de maaltijd te bereiden is het simpele antwoord: Man do other verry important things: “We sit and talk!” Prachtige ervaring en fantastisch gegeten!! Echt een aanrader.
    Vlak bij PocoLoco op het strand staan de standjes van de Fruitlady’s. Omdat Fruitlady Ndey op de website van Maaike stond zijn we naar haar op zoek gegaan. Ndey is echt een schat van een mens die iedere dag haar uiterste best doet de lekkerste fruithapjes te maken. We zijn verschillende keren bij haar geweest. Bij een volgend bezoek aan Gambia zullen we haar zeker weer opzoeken.
    Als het hotelontbijt zat bent dan weet Adama de beste plekjes om lokaal te ontbijten. Stokbrood met een verse omelet of met vlees en groente. Erg lekker en spotgoedkoop.
    Beide vakanties zijn we niet een keer in een supermarkt geweest, maar altijd inkopen wezen doen in een lokaal winkeltje op PocoLoco Strip. Grappig is dat de eigenaresse ook Adama heet. Vraag Adama (onze chauffeur) maar even waar het precies zit.
    Voor iedereen die besluit om met vakantie naar Gambia te gaan: Wil je het echte Gambia zien en bleven, ga dan met een lokale gids en wat ons betreft is dat Adama! Je ziet het land dan vanuit zijn beleving en je krijgt veel meer info dan bij trips die je boekt bij de grote touroperators en bovendien steun je de lokale bevolking!
    Wij gaan zeker nog een keer terug want we zijn nog lang niet uitgekeken!

5. Tillemans

wij zijn een week in Gambia geweest en hebben vooraf met Maaike contact gezocht om een paar dagen een excursie te gaan maken. Maaike heeft voor ons een paar opties gegeven en een gids voorgesteld. We kregen Abdul als gids en hij is heel goed hij heeft ons heel goed begeleid naar verschillende plaatsen en heeft ons hele goeie uitleg gegeven. Als wij in de avond uren ergens heen wilden dat konden we hem whatsappen en kwam hij ons in ons hotel ophalen en later weer terug brengen.
    De volgende keer als wij naar Gambia gaan nemen wij zeker van te voren weer contact op met Maaike.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *