Rondreizen

7-daagse rondreis door het binnenland van Gambia

Het binnenland van Gambia ontdekken en alle hoogtepunten van Gambia bezichtigen en ervaren? Deze rondreis is precies wat je zoekt! Je maakt een rondreis door het binnenland waar je de natuur en cultuur van Gambia leert kennen en veel bijzondere en afwisselende trips maakt. Je overnacht in verschillende guesthouses en wordt gereden en begeleid door jouw eigen chauffeur en gids. Je doet verschillende boottochten, maakt wandelingen, bezoekt de lokale bevolking en ervaart de overtocht met de ferry over de rivier The Gambia. Een echt avontuur en een belevenis die je niet wilt missen!

Dag 1:   Baobab Island
Vanaf het vliegveld of vanaf je hotel word je opgehaald en via Brikama rijden we naar Baobab Island. Baobab ligt in een kreek bij Farasuto Forest en is een heerlijke plek om te onthaasten van het drukke Europese leven. Er is een restaurant waar je lekker kunt lunchen en dineren en er zijn lekkere stoelen bij de kreek om heerlijk een boek te lezen of gewoon lekker bij te komen.
Op Baobab Island zijn verschillende activiteiten te doen. Wij maken in de middag een boottocht door de kreek waar we kennis maken met de mooie natuur en de verschillende vogels die Gambia herbergt. De rust en stilte op de boot maken het onthaasten compleet!

Dag 2:   Kiang West National Parc en Tendaba Camp
We vertrekken vroeg vanaf Baobab Island naar Kiang West National Parc, waar we een wandeling maken door het park maken met een gids. In Kiang West wonen antilopen, apen, hyena’s en vele mooie vogels. De wandeling duurt ongeveer 1,5 uur en omdat we vroeg zijn is de kans op mooie dieren spotten het grootst.
Vanuit Kiang West rijden we naar Tendaba Camp. Hier hebben we onze tweede overnachting. Tendaba Camp ligt aan een breed stuk van de rivier The Gambia en het uitzicht is dan ook geweldig. In Tendaba Camp is een restaurant, een klein zwembad en je kunt een mooie wandeling maken langs de rivier. De volgende ochtend maken we hier een prachtige boottocht waar we de rivier oversteken naar Baobolong National Parc. De bird watcher op de boot wijst ons op de vele mooie verschillende vogels en we zien apen en vele mooie bomen en planten langs de kanten van de rivier. De boottocht duurt 2 uur en als we terug zijn in Tendaba Camp staat het ontbijt voor ons klaar.

Dag 3: Georgetown
Na de boottocht en het ontbijt in Tendaba Camp vertrekken we naar Georgetown. De rit duurt ongeveer 2 uur en we rijden langs kleine dorpjes en de mangroves van de rivier. We maken een korte stop in Soma, waar we de markt bezoeken en er tijd is voor een koud drankje.
Aangekomen in Georgetown rijden we direct door naar het guesthouse waar we die nacht verblijven. Dit guesthouse ligt ook aan de rivier en is gezellig en knus. Rondom de rivier is het een gezellige drukte: de kinderen zwemmen in het water en de vrouwen doen de was.

In Georgetown is veel van de geschiedenis van de slavernij terug te vinden. We bezoeken de voormalige gevangenis waar we een rondleiding krijgen. Vlakbij de gevangenis is een klein parkje waar de Freedom Tree staat: als de tot slaaf gemaakten wisten te ontkomen aan hun beulen en deze boom wisten te bereiken dan wisten zij dat zij vrij waren.
Aan het eind van de middag maken we een boottocht over de rivier waar de kans groot is dat we nijlpaarden kunnen spotten. Omdat we met schemer terug varen zien we veel apen en veel verschillende vogels. De boottocht duurt ongeveer 2 uur en is weer helemaal anders dan de boottochten die we eerder hebben gedaan!

Dag 4:   Baboon Island, het Chimpanzee Rehabilitation Centre
Na het ontbijt in het guesthouse vertrekken we naar Kuntaur, een plaatsje vlakbij Baboon Island. Hiervoor moeten we de rivier oversteken met de ferry. Dit kan even wat tijd kosten, de ferry is niet heel groot en er kunnen niet veel auto’s op. Het wachten op de ferry is niet saai: er is een levendige handel gaande en er zijn veel mensen die het leuk vinden een praatje te maken.
Aan de overkant aangekomen is het ongeveer een half uur rijden naar het guesthouse in Kuntaur. Ook dit guesthouse ligt aan de rivier en biedt een mooi uitzicht vanaf het terras van het restaurant. De huisjes zijn netjes en eenvoudig ingericht.

We vertrekken in de middag met de boot naar Baboon Island, één van de eilanden waar de chimpansees wonen, het Chimpanzee Rehabilitation Camp (CRC). Dit project is eind jaren 80 van de vorige eeuw opgestart met als doel de chimpansees weer terug te brengen naar Gambia. Er leven inmiddels 4 groepen chimpansees en de populatie breid zich gestaag uit. De chimpansees worden bij gevoed en zijn hierdoor goed zichtbaar vanaf de boot. Ze hangen, springen en klimmen in de bomen en voeren ware kunstjes voor ons uit. Onderweg naar de eilanden is ook hier de kans op nijlpaarden spotten groot en natuurlijk zien we weer de verschillende vogels van Gambia.

Dag 5:   Farafenni
De volgende ochtend maken we vroeg een kanotocht door een kreek van de rivier The Gambia. De kreek is smal en omdat we met een kano zijn, zien we veel verschillende vogels en zien en horen we de apen door de bossen slingeren. De nijlpaarden leven ook in deze kreek en we zien de paden die zij aan hebben gelegd vanuit het water het land op. De kanotocht is mooi en ook weer een heel andere belevenis dan de boottochten die we tot nu toe hebben gemaakt.

Vanaf Kuntaur vertrekken we richting Farafenni, een middelgrote stad Gambia. Farafenni ligt heel dicht tegen de grens van Senegal en er heerst hier een levendige en gezellige drukte. We maken een wandeling door de stad en bezoeken de markt van Farafenni waar we inkopen doen voor het avondeten. In een compound bij een lokale familie koken we op traditionele wijze ons avondmaal, wat we vervolgens gezamenlijk opeten bij de familie thuis. We overnachten in een eenvoudig guesthouse in Farafenni.

Dag 6:   James Island oftewel Kunta Kinte Island oftewel Roots
We vertrekken ’s ochtends vanaf Farafenni naar Juffereh, waar we op de boot stappen naar James Island. James Island is een werelderfgoed locatie, vanwege de geschiedenis van het eiland. James Island was het verzamelpunt van de tot slaaf gemaakten die via de rivier de Gambia naar hun vertrekpunt richting Amerika en Europa werden getransporteerd. Het eiland is ondanks erosie goed intact en geeft een zeer goed beeld van wat zich hier meer dan 400 jaar geleden heeft afgespeeld. Een lokale gids geeft de rondleiding en vertelt je alles wat je wilt weten over deze indrukwekkende en historische plek.

Als we terugkomen van het eiland, bezoeken we het kleine museum over de slavernij in Juffereh. We overnachten in een guesthouse in Juffereh.

Dag 7:   De oversteek naar Banjul
Vanuit Juffereh rijden we naar Barra, waar we de rivier gaan oversteken naar Banjul. Dit is het drukste oversteekpunt van Gambia en de wachttijd kan lang zijn. Ook hier is het wachten op de ferry geen straf: de drukte van de vele mensen die staan te wachten, de levendige handel en het uitzicht over de rivier zijn geweldig.
Aangekomen aan de overkant, staan we middenin Banjul, de hoofdstad van Gambia. In Banjul bezoeken we de Albert Market en Arch 22. De Albert Market is een kleurrijke markt waar vooral kleding en kruiden wordt verkocht. Arch 22 is het symbool van de machtsovername van Yahya Jammeh op 22 juli 1994 en vooral de moeite waard om te beklimmen vanwege het geweldige uitzicht over de stad, de rivier en de oceaan.

Vanuit Banjul rijden we terug naar jouw vakantieadres. De trip zit erop! Je hebt de highlights van Gambia gezien en bezocht en een geweldige indruk gekregen van de natuur en de cultuur van Gambia. Een avontuur waar je met veel plezier op terug kan kijken!

Onze trips zijn maatwerk. Wil je een aanpassing in de rondreis? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Vraag vrijblijvend informatie aan

Wil je meer weten over deze rondreis? Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

DD slash MM slash JJJJ

Reviews

Was voor ons de eerste keer Gambia we vonden het best spannend.
We kregen een tip om eens op deze site te kijken en contact op te nemen met Maaike
Daar hebben we geen spijt van
3 prachtige excursies gedaan en super geregeld!
We hadden een lieve gids Lamin en hij is een goeie chauffeur ( wat best fijn is in alle hectiek soms ) we voelde ons ook veilig bij en met hem .
Wij vonden het erg prettig om vooraf al wat te plannen samen met Maaike
Ook last minute nog een excursie geboekt en dat was ook geen probleem
Je word goed op de hoogte gehouden van alles erg fijn !!
Zal dit zeker iedereen aanraden .
Maar wat een land …. We komen zeker terug ❤️
Nogmaals Bedankt Maaike en Lamin

Sandra ten hoope
18 maart 2024 om 22:40

We hadden een 18 daagse vakantie naar Senegal en Gambia geboekt. Niks vooruit geboekt, we wilden graag onze eigen tour maken. Via een vriend kwamen we in contact met Maaike. Het concept sprak ons direct aan: eerlijk loon en alles direct naar de betrokkenen.
Vooraf gaf ze nog een aantal handige tips, onder andere neem voldoende cash geld mee. En wij raden aan ook voldoende 5, 10 en 20 euro biljetten mee te nemen. Daar kun je ook makkelijk mee betalen.
Ze heeft voor ons een vierdaagse tour uitgestippeld. Een mix tussen natuur en cultuur. We wilden ook graag het gewone leven in Gambia ontmoeten. Alles is mogelijk. Wij hadden gids Adama en gids in opleiding (vooraf toestemming voor gegeven) Modou mee. Bijzonder ervaren, veel connecties, goed zien wat we nodig hadden zonder het gevoel te krijgen dat we in de gaten gehouden werden. Dat geeft een veilig en vertrouwd gevoel. Aanpassingen in het programma waren geen probleem, er komt altijd een oplossing. Dat bleek ook toen we op 1 dag wel bijzonder veel veel pech hadden met het vervoer. Door zijn connecties, creativiteit, doorzettingsvermogen en veerkracht kwam er altijd weer een oplossing voor het ontstane probleem. Het programma moest door de autopech behoorlijk omgegooid (ook omdat de ferry defect was in onze week), en daardoor hebben we bijzondere ontmoetingen met locals gehad, wat ons zeer geraakt heeft. De gastvrijheid van de Gambianen die eten wilden aanbieden, terwijl ze zelf niet zoveel hebben, is ontroerend. Uit nood een deeltje van de route met een lokale bus gedaan. Ook dat was een beleving.
Via Adama konden we extra geld geven aan locale gidsen zonder dat dat moest worden afgedragen aan bazen of tussenpersonen.
We hebben ons ieder moment veilig gevoeld door de zorg van de Adama en Modou, en dat is fijn en belangrijk in een voor ons onbekend land.
Het meer dan een tour, omdat hun doel is om het ons zoveel mogelijk naar de zin te maken, en niet zozeer een programma afdraaien. Ze hebben snel door wat je graag wilt en nodig hebt en haken daar op in.
We hebben een bijzondere reis gehad, waar zij een belangrijke bijdrage aan hebben geleverd. Dank jullie wel!

Erna
10 maart 2024 om 22:08

We hebben een geweldige week Gambia achter de rug. We hebben een 2 daagse excursie en 2 dagtochten geboekt via Maaike. Alles perfect geregeld. Heldere communicatie van te voren en ter plekke. Onze gids Bob, een zeer ervaren en prettige chauffeur heeft ervoor gezorgd dat we een mooie indruk hebben gekregen. Naast het programma nam Bob ons spontaal mee naar een babyshower. Een onvergetelijke ervaring. We kunnen iedereen aanraden om een programma samen te stellen met Maaike van Gambia Experience en niet alleen op een bedje bij het hotel te gaan liggen. Het levert echt een belevenis op.